donderdag 19 maart 2009

D66 stelt vragen over de oversteek bij de Brandweerkazerne

D66 heeft het college van B&W vragen gesteld over de fietsoversteek over de Boerendijk bij de Brandweerkazerne. Onlangs werd er een 15-jarige jongen aangereden, terwijl op dezelfde plek nog geen twee jaar geleden een meisje zwaargewond is geraakt na een aanrijding met een vrachtwagen. D66 vindt het een bijzonder gevaarlijke plek voor fietsers, en dat terwijl het onderdeel uitmaakt van een belangrijke fietsroute tussen Molenvliet en het NS-station/het centrum. D66 vindt het van belang dat fietsers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Bij de brandweerkazerne is dat duidelijk niet het geval. Dat komt voornamelijk omdat de fietsers die uit de richting van het centrum komen, vlak voor de oversteek een stukje naar beneden moeten rijden. Dat betekent een extra groot risico dat fietsers de weg opschieten. Dat geldt voor jongeren die naar school gaan, maar zeer zeker ook voor ouderen. Daar komt bij dat fietsers geen voorrang hebben op dat punt. D66 vindt dat de situatie snel moet veranderen, zodat we voorkomen dat nog vaker ongelukken gebeuren. We hebben daarom vragen gesteld aan het college om te kijken of ze er misschien al mee bezig zijn, dat zou best mogen na dat zware ongeval van twee jaar geleden. Maar als dat niet zo is zal D66 zeker aandringen op het nemen van maatregelen, zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.

Vragen aan het College

Heerd Jan Hoogeveen