woensdag 25 maart 2009

Persbericht: D66 en Inwonersbelangen gaan voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 een lijstverbinding aan

In een goed open en inhoudelijk gesprek tussen de besturen en de fracties van beide partijen is afgesproken dat er voor beide partijen een meerwaarde is aan een lijstverbinding. De laatste tijd is gebleken dat beide partijen op een aantal onderwerpen dezelfde opvattingen hebben. Ook is er op inhoudelijke punten met elkaar samengewerkt.

Bij verkiezingen komt het voor dat partijen net iets meer stemmen hebben gekregen dan er voor een volledige zetel nodig is. Dit wordt reststemmen genoemd. Van al deze partijen wordt nagegaan wie de meeste reststemmen heeft gehaald. De partij met de meeste reststemmen krijgt dan de laatste zetel. Als twee partijen een lijstverbinding aangaan worden van beide partijen de reststemmen opgeteld om te bepalen of zij samen de meeste stemmen behaald hebben voor de restzetel. Als dat zo is dan krijgt vervolgens de partij uit de lijstverbinding die de meeste reststemmen had de laatste zetel.

Doel van een lijstverbinding tussen D66 en Inwonersbelangen is om te zorgen dat de reststemmen van Inwonersbelangen en D66 bij elkaar kunnen zorgen voor nog een extra zetel.

Meer informatie is te vinden op de website van Inwonersbelangen