zondag 17 januari 2010

D66: NEE! tegen onnodige verhoging van de OZB

Na de commissievergaderingen van vorige week overheerst een gerustgestelde toon in de kranten: de bezuinigingen op het Klooster en op diverse andere belangrijke zaken lijken van de baan. Dat is terecht. Maar let op: er is nog steeds geen reden voor vertrouwen in een goede uitkomst. De fracties van Progressief Woerden en het CDA lijken namelijk als alternatief een substantiële verhoging van de OZB toch aanvaardbaar te vinden. Daarmee krijgen deze partijen precies waar het vanaf het begin om te doen was: als die vreselijke bezuinigingsvoorstellen van tafel zijn, accepteren de bewoners van Woerden makkelijker een verhoging van de OZB. De geesten rijp maken, heet dat.
Maar wie in tijd van ontslagen, deeltijd WW en loonmatiging ook nog eens zijn burgers extra kosten wil laten maken, geeft er blijk van niet veel om zijn inwoners te geven. Sociaal beleid betekent: nu de reserves aanspreken, en later bezuinigen: want het dak repareer je als de zon schijnt. D66 roept alle inwoners daarom op om ook als het gaat om een verhoging van de OZB een luid en duidelijk 'NEE!' te laten horen.