zondag 17 januari 2010

Een stevige borrel

”Zo, nu eerst borrel drinken, het college is weer gered.” Dat twitterde de fractie van Progressief Woerden na de raadsvergadering van donderdag 26 november. En dat maakt duidelijk wat de inzet was van de coalitiepartijen bij die vergadering. We kunnen er hier verder kort over zijn.

D66 steunde voor het eerst in 16 jaar een motie van wantrouwen. Dat zegt wel iets natuurlijk. Wij hebben uitgesproken geen vertrouwen meer te hebben in dit college om de volgende redenen:
het college van B&W heeft een tekort van 1,1 miljoen opgelopen bij de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs, en kan dat niet kan verantwoorden;

het college heeft de raad hier niet of te laat over geïnformeerd;

het gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren al meerdere miljoenen verspild aan budgetoverschrijdingen.

Wat D66 betreft moest de raad duidelijk maken dat de maat vol was. Want als we dit accepteren, waar ligt de grens dán?

Het CDA, Progressief Woerden en de Christenunie dachten er echter anders over. In de Commissievergaderingen trokken zij nog fel van leer. ”Twee keer geel is donkerrood”, zo riep Liane Wubbels (PW). Maar in de raadsvergadering maakten zij een stevige draai. Opeens bleek het allemaal wel ernstig te zijn, maar toch niet zo heel erg. Het college redden was het belangrijkste. En dan snel een borrel drinken.

Heerd Jan Hoogeveen