vrijdag 28 februari 2014

Een aantrekkelijk ondernemingsklimaat! Wat is dat?

Een goed ondernemingsklimaat is van groot belang voor de gemeente en haar inwoners. Bedrijven zorgen immers voor banen en voor welvaart. Meer kansen voor ondernemers, dat is de komende jaren een belangrijk speerpunt voor D66 Woerden.

In gesprek met ondernemers
De D66-fractie en kandidaat-raadsleden spraken tientallen ondernemers over de vragen:

– wat is een aantrekkelijk ondernemersklimaat eigenlijk?
– wat gaat er goed in Woerden?
– welke zaken kunnen beter?

Hieronder een paar opmerkelijke resultaten uit het onderzoek.

Medewerkers uit de regio
Ondernemers werven bij voorkeur medewerkers uit de regio. Zij kennen de cultuur, de woon-werk afstand is kort en de betrokkenheid groot. Medewerkers moeten dan wel de juiste competenties hebben. Vooral jonge medewerkers voor beroepen in de techniek en bouw zijn lastig te vinden. Ondernemers vinden dat de gemeente, het bedrijfsleven en de onderwijssector moeten samenwerken om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren.

Een gemeente die faciliteert
Ondernemers verwachten dat een gemeente vooral faciliteert. Zorgen voor minder regels om te kunnen ondernemen en meedenken met ondernemers. De gemeente zou meer visie, durf en moed kunnen tonen en initiatieven van ondernemers belonen. Ondernemers zijn overigens zeer te spreken over de economische agenda van de gemeente, zoals vastgelegd in “Woerden werkt” en juichen initiatieven zoals de Woerdense Techniek Week en de Bedrijvendag toe.

Nu vooruit met ondernemend Woerden!
Samen met lokaal vriendelijke aanbestedingsregels, goede bereikbaarheid en infrastructuur, uitstekende bedrijventerreinen en betaalbare kantoren hebben we een fraai wensenlijstje dat D66 in een rapport heeft vastgelegd. Dit wordt op 12 maart aangeboden aan het college. De gemeente doet al veel, maar wij denken dat er nog veel winst te behalen valt de komende jaren.

Het D66-rapport voor ondernemend Woerden komt op 12 maart ook beschikbaar op deze website.