dinsdag 10 november 2015

Dag van de Mantelzorg

Vandaag  tijdens de Dag van de Mantelzorg zetten we in Nederland 3,7 miljoen mensen in het zonnetje: de mantelzorgers!

Liefst 750.000 mantelzorgers zorgen zelfs meer dan 8 uur per week voor iemand en doen dat langer dan 3 maanden. Vaak combineren ze dat met een betaalde baan. Omdat de zorg zich over het algemeen richt op bekenden, vinden deze mantelzorgers hun werk vaak vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Een mantelzorger is geen vrijwilliger en een vrijwilliger is geen mantelzorgster. Hij of zij kiest niet voor het geven van zorg maar belandt in een situatie van zorg geven.

Daarom wordt de mantelzorger jaarlijks op 10 november in het zonnetje gezet tijdens de Dag van de Mantelzorg. Veel mantelzorgers doen hun werk in stilte. We zien hoe ze zorgen voor hun naaste en geen contact hebben met andere mantelzorgers. Op deze 10de november worden mantelzorgers op meer dan 200 plaatsen in Nederland feestelijk bij elkaar gebracht en wordt er waardering uitgesproken voor hun bijzondere werk.

De mantelzorgers verdienen niet alleen een goede ondersteuning voor de taken die zij uitvoeren, maar het is ook maatschappelijk gewenst dat de mantelzorgers niet in de problemen komt door overbelasting.

D66 Woerden vindt het belangrijk om de werkdruk op mantelzorgers en vrijwilligers waar mogelijk te verlichten. Dat kan door in de regio te zorgen voor een betere verbinding tussen formele zorg en informele zorg en professionele mantelzorgondersteuning. En door casemanagers in te (laten) stellen, die mantelzorgers ondersteunen bij de zorg en de veelal complexe zorg coördineren.

In het voorjaar van 2016 stuurt het college een Raadsinformatiebrief over de jaarlijkse waardering Mantelzorg.