Steun ons en help Nederland vooruit

zaterdag 21 november 2015

Bezoek Zwerfafvalcongres

Veel mensen vinden (terecht) dat het tegengaan van zwerfafval een prioriteit zou moeten zijn van de gemeente en van inwoners. D66 Woerden leek het dan ook goed om wat inspiratie op te doen tijdens het Landelijk Zwerfafvalcongres afgelopen woensdag in de Jaarbeurs. Tijdens presentaties, demonstraties en verschillende workshops werden ervaringen uitgewisseld. Graag delen we een aantal leuke en opvallende dingen met jullie.

Zo heeft men in het Utrechtse Overvecht veel succes geboekt met het Zorro-effect: kinderen zijn op basisscholen tot superheld gemaakt en hebben vervolgens zwerfafval als hun grootste vijand benoemd.

Nog een andere tip om zwerfafval te reduceren: laat middelbare scholieren tijdens een van hun sportlessen een wedstrijd afval opruimen spelen. Zo kunnen ze groene spieren kweken en zien ze het nut van afvalbakken in.

Ook Kopenhagen is de strijd met zwerfafval aangegaan en twee dames  vertelden over hun aanpak. Het bestrijden van zwerfafval is daar onderdeel van Citymarketing. Deze stad zet niet in op gedragsverandering maar op het gemak en herkenbaarheid voor de afvalwerper. Door de hele stad staan grote felgroene afvalbakken met de tekst ‘Feed me’ op strategische plekken voorzien van voetstappen ernaar toe. Met verschillende studies en andere experimenten worden reducties van bijna 40% waargenomen.

Deze Europese hoofdstad streeft er net als Woerden naar om een klimaatneutrale gemeente te worden en wel al in 2025. Een mooi staaltje van innovatie op dat gebied was te aanschouwen op het congres: een straatprullenbak met ingebouwde pers die middels zonne-energie zichzelf van stroom voorziet. In de prullenbak wordt een kliko geplaatst en bovenop het apparaat is ook aan een asbak gedacht. Resultaat is vele malen minder de prullenbak legen met als voordeel dat de vuilnisauto  nauwelijks meer hoeft te rijden. Deze bak is ook nog eens verplaatsbaar en kan dus tijdens de markt op het Kerkplein, bij festiviteiten op het Excercitieveld en op zomerse dagen op het Cattenbroekerstrand ingezet worden.

De dag werd afgesloten met een interessante paneldiscussie. Daar werd uit ervaring verteld dat een schone omgeving meer omzet genereert voor een horecaonderneming en ook dat nauwelijks bekend is dat alle ondernemers verplicht zijn om 25 meter rondom hun pand de omgeving schoon te houden.

Maar het beste middel om verandering voor elkaar te krijgen is vooral een positieve boodschap uit te dragen. Dus zoals ze net over de grens bij Breda zeggen:

Woerden, de schoonste stad van het Groene Hart!