woensdag 17 februari 2016

Krijgen Woerdenaren de thuiszorg die zij willen?

Ruud Niewold

In het Economie katern van het NRC van zaterdag 13 februari jongstleden stond het artikel ‘De beknibbelaars op zorg in beeld’. Dat artikel gaat in op het naderende faillissement van marktleider in de thuiszorg: TSN. Volgens het artikel betaalt een aantal gemeenten structureel te weinig voor thuiszorg waardoor de organisatie niet levensvatbaar is.

Buurtzorg wil dat een nieuw op te richten stichting contracten tussen gemeenten en Thuiszorg Nederland gaat overnemen. Daartoe zou Woerden niet behoren, omdat onze gemeente te weinig betaalt, aldus de onderzoeksresultaten die in het artikel zijn vermeld. D66 vindt dat thuiszorg in Woerden goed georganiseerd moet zijn: betrouwbaar, betaalbaar, toegankelijk en naar tevredenheid. Woerdenaren moeten voldoende vrijheid houden om te kiezen voor de aanbieder die zij willen.

D66 maakt zich zorgen over het naderende faillissement van TSN en vraagt zich af wat de gevolgen hiervan zullen zijn voor de inwoners van Woerden.

Raadslid Ruud Niewold: “het krantenartikel roept vragen op. Klopt het dat onze gemeente te lage tarieven hanteert? Hoe zit het precies met de prijs/kwaliteitsverhouding? D66 vindt dat Woerdenaren moeten kunnen kiezen voor aanbieders die bij hen passen.

D66 vindt het belangrijk om snel de nodige feiten over thuiszorg boven water te krijgen. Het college moet voor 17 maart antwoorden op de vragen die D66 heeft gesteld.