zondag 8 mei 2016

Raadslid Niewold op fellowship studiereis mensenrechten

Ruud Niewold

D66 Woerden raadslid Ruud Niewold is geselecteerd om met 11 andere raadsleden uit Nederland en Tweede Kamer medewerkers mee te gaan op een Fellowship studiereis voor politici naar het Verenigd Koninkrijk. Het thema is ‘Mensenrechten binnen Nederland. Wat kunnen we leren van onze Britse collegae?’ De reis duurt van 8 tot en met 13 mei.

Het accent van de studiereis ligt op lokale mensenrechtenproblemen en non-discriminatiebeleid inclusief arbeidsmarktdiscriminatie, participatie en toegankelijkheid en etnisch profileren.

De deelnemers spreken onder anderen met vertegenwoordigers van een kinderechtenorganisatie. “Ervaringen van die organisatie wil ik meenemen voor de stad Utrecht, die dit jaar zich als kinderechtenstad wil profileren”, aldus Niewold. Ook een ontmoeting met de antisemitisme organisatie Community Trust staat op het programma. De raadsleden  in het de House of Commons met het Britse parlementslid Sir Eric Pickles over samenwerking tussen joodse en moslim organisaties.

Bij de voetbalclub Chelsea staat het onderwerp football against racism op het programma. Ook spreken de deelnemers met de commissie voor gelijke behandeling en mensenrechten en wordt met politiefunctionarissen stilgestaan bij het onderwerp ethnic profiling. Voor de Britse politie is dit een belangrijk onderwerp. Tevens bezoeken de deelnemers Doughty Street; dat is het grootste grootste advocatenkantoor ter wereld dat zich bezig houdt met publiekrecht.

In Tottenham ontmoeten de politici de hoofdrolspelers van de rassenrellen die daar in 2011 plaatsvonden en praten met hen over de herontwikkeling van de wijk.

In de stad York krijgen de politici les in mensenrechten, gaan zij met de Britse politie mee op patrouille en praten zij met onder meer met hun Britse collega-raadsleden over de ambities van York op het gebied van mensenrechten.

Best practices uit Engeland worden meegenomen voor verdere bespreking in Nederland. “Het zal een hele intensieve maar hopelijk ook productieve reis worden, met ideeën voor concrete uitwerking in Woerden”, aldus Niewold.

Mensenrechten is in Nederland een actueel thema, onder meer sinds in januari de Tweede Kamer het VN Verdrag voor mensen met een beperking heeft geratificeerd en de Eerste Kamer deze week de ratificatie heeft goedgekeurd.  Voor D66 is de lokale uitwerking van mensenrechten belangrijk. “Iedereen heeft behave plichten ook rechten. Dat zie je bijvoorbeeld terug in onze aandacht voor privacy en inclusie” aldus Niewold, die ook betrokken is bij de Woerdense bijdrage aan de Stedenband Woerden-Steinhagen, dat dit jaar inclusie als thema heeft.

Vorige maand heeft hebben de fracties van D66 en Progressief Woerden het college in een motie gevraagd om een lokale uitwerking van het VN Verdrag voor mensen met een beperking door de gemeente. Die motie is overgenomen door het college. De gemeente begint nog dit jaar met de voorbereiding van initiatieven die ervoor zorgen dat mensen met een beperking échte kansen krijgen. “Denk aan iets kleins als het rolstoel- en rollatortoegankelijk maken van het hondenstrand, maar ook zou een Woerdens panel van mensen met een beperking actief betrokken kunnen worden bij de plannen voor een vernieuwd stadhuis. 2016 wordt hét jaar voor, van en vooral met mensen met een beperking in Woerden ” aldus het D66 raadslid. “