woensdag 11 mei 2016

Mensenrechtenreis Engeland

Deze week ben is Ruud Niewold mee met een groep collega-raadsleden van verschillende partijen uit alle windstreken van Nederland op werkbezoek in Londen en York. Hij doet vanuit Engeland verslag van zijn reis.Foto 09-05-16 10 35 06 Foto 09-05-16 14 35 51 Foto 10-05-16 06 40 54 De reis wordt onder meer georganiseerd door het Nederlands Juristencomité en Cordaid. Thema: Human Rights. Zo’n onderwerp kan snel té breed worden. Wij focussen op een aantal best practices die we mee kunnen nemen naar huis. Vandaag – maandag – ging over vooral over kinderrechten en vrijheid van godsdienst. Ook in Nederland een belangrijk onderwerp. Ik heb gelezen dat in ons land per jaar 120.000 gevallen van enige vorm kindermishandeling plaatsvinden. Een bizar cijfer, dat staat voor onnoemelijk veel leed en een jaarlijkse kostenpost van 1 miljard euro. De financiële gegevens moet je er vaak bij leveren heb ik geleerd, omdat termen als ‘leed’ of ‘kinderrechten’ niet iedereen in beweging brengt.

Paul Ward in gesprek

We hebben gepraat met vertegenwoordigers van kinderrechtenorganisaties, die zowel lokaal, landelijk als Europees actief zijn. De Britse organisaties zijn erg actief in het monitoren en tegengaan van bedreigingen of mishandelingen van kinderen door de politie. In Nederland is het niet precies bekend hoe groot dit probleem is, omdat cijfers over dergelijke misstanden niet of onvolledig worden bijgehouden door de politie. Het meer gestructureerd verzamelen van informatie. Ook geweld, discriminatie en dreigende vormen van radicalisering op sportvelden en scholen hebben de volledige aandacht van de Britse organisatie. Een succesvolle organisatie is Mind; deze richt zich op het vraagstuk van kinderen met mentale beperkingen. Voor Woerden maar ook voor andere gemeenten is dit een belangrijk onderwerp, omdat alle gemeenten verplicht zijn om beter te zorgen voor mensen met een fysieke of mentale handicap. Juiste de mensen met mentale handicaps worden nog al eens vergeten.

Vrijheid van meningsuiting en het recht te demonstreren was een ander onderwerp. Ook dat recht wordt in de praktijk nog al eens geschonden, óók in Nederland. Juist vandaag zagen we vlakbij het Britse parlementsgebouw een flinke demonstratie. Je kand je afvragen waarom in Nederlandse steden niet vaker de straat opgaan. Schelden via twitter of andere vormen van social media kan niet dé enige manier zijn om je stem te laten horen. Waarom zijn de publieke tribunes van raadszalen vaak zo leeg? Geven de lokale bestuurders genoeg ruimte om te demonstreren? Dat zijn concrete vragen voor de komende tijd.

Bij het Britse parlement spraken wij met het parlementslid Eric Pickles, die zich inzet voor lokale en landelijk joodse- en moslimorganisaties. De samenwerking tussen organisaties van alle religies, waarbij explicitiet wordt gekeken naar gelovigen als inwoners van een land, is een idee dat ik mee terug neem.

Vandaag hebben wij nog meer gesprekken gevoerd, maar dit waren de highlights. Morgen weer een vol programma.