woensdag 14 december 2016

Waarom ingrijpende wijzigingen gebiedsontzeggingen?

Saskia van Megen

Burgemeester Molkenboer stelt de gemeenteraad voor om zijn bevoegdheid om gebiedsontzeggingen op te leggen te verruimen. Een gebiedsontzegging betekent dat iemand wordt verboden om in een bepaald gebied te komen. Na de aanpassingen kan het zelfs zover gaan, dat je niet meer je eigen huis in kan.

D66 is niet tegen gebiedsontzeggingen als die nodig zijn,” aldus raadslid Saskia van Megen, “maar ik wil wel weten waarom de burgemeester deze ingrijpende wijzigingen noodzakelijk vindt, in welke gevallen, en of er geen minder ingrijpende alternatieven zijn. Er moet echt wel wat aan de hand zijn. Niet dat je puberkind het huis niet meer in kan omdat hij of zij met een paar vriendjes heeft rondgehangen bij het wijkwinkelcentrum.”

De burgemeester legde aan de pers uit dat politie en BOA’s die ontzeggingen zelfstandig zouden moeten kunnen opleggen. Daarop heeft D66 via een uitgebreide vragenlijst om meer duidelijkheid verzocht. Van Megen: “Straks gaat de politie én opsporen, én dit soort ingrijpende straffen opleggen. Naar zo’n soort samenleving moeten we niet toe. Wij zijn dus echt niet per se tegen gebiedsontzeggingen, maar snappen niet waarom de eerder vastgestelde regels daarover niet voldoende zijn. Volgens D66 moeten inwoners wel voldoende worden beschermd tegen fouten die natuurlijk weleens worden gemaakt. Daar moet de burgemeester echt voor zorgen.

De vragen die gesteld zijn door de fractie van D66 Woerden worden naar alle waarschijnlijkheid uiterlijk maandag 19 december beantwoord.