woensdag 11 januari 2017

Minder vaak vragen naar geslachtsaanduiding

Op 1 januari 2017 staat op OV-chipkaarten niet meer of de eigenaar man of vrouw is. Ook op de stempas voor verkiezingen, op veel studentenpasjes en in post en formulieren van veel scholen en gemeenten verdwijnt de geslachtsaanduiding. Dat is aanleiding voor de fractie van D66 Woerden om vragen te stellen over geslachtsvermelding op gemeentelijke formulieren.

Het registreren van het geslacht is vaak onnodig en zorgt het voor extra bureaucratie. Raadslid Ruud Niewold: “Neem het rijbewijs: daarop staat niet of je man of vrouw bent; maar als je een rijbewijs wil aanvragen, vraagt de gemeente wel naar je geslacht. Dat is dus volkomen overbodig. En kan ook heel ongelukkig zijn, omdat het mensen in een hokje plaatst waar zij zich niet altijd thuis voelen”. Namens de D66-fractie stelt Niewold dan ook de vraag of ook de gemeente Woerden het vragen naar geslachtsaanduidingen tot het hoognodige gaat beperken. De vragen moeten uiterlijk 3 februari worden beantwoord door het college.