vrijdag 17 maart 2017

Wethouder Haring tekent Green Deal Aardgasvrije Wijken

Afgelopen week ondertekende D66-wethouder Hans Haring samen met Minister Kamp (Economische Zaken), 29 andere gemeenten en 12 provincies de Green Deal Aardgas Vrije Wijken. Dit geeft de gemeente Woerden de kans op zoek te gaan naar alternatieven voor aardgas om woningen te verwarmen. De gemeenteraad van Woerden heeft in een door D66 ingediende motie de ambitie uitgesproken in 2030 klimaatneutraal te willen zijn. Met de ondertekening van de Green Deal wordt daartoe een belangrijke stap gezet. Partijen die de Green Deal ondertekenen worden gesteund door aangesloten maatschappelijke organisaties en bedrijven.

Concreet voor Woerden betekent de Green Deal dat er gekeken gaat worden hoe een bestaande wijk aardgasvrij gemaakt kan worden. Wethouder Haring: “Samen  met netbeheerder Stedin kijken we wat mogelijke (collectieve) alternatieven zijn en bijvoorbeeld hoeveel tijd we moeten nemen voor een dergelijke transitie. Wijkbewoners hebben hier natuurlijk een belangrijke stem in.”

Klimaatneutraal
Wethouder Haring is blij met het ondertekenen van de Green Deal: “De gemeenteraad van Woerden heeft de ambitie uitgesproken in 2030 klimaatneutraal te willen zijn. Dit betekent onder andere dat de CO2-uitstoot tot 0 wordt gereduceerd. Meer dan de helft van de CO2-uitstoot van woningen komt door het aardgasverbruik. Aardgasvrij wijken zijn hier dus een belangrijke stap in. En naast milieuredenen is het op de langere termijn ook goed voor de portemonnee van onze inwoners.”

Lees hier het bericht van de gemeente Woerden over de Green Deal Aardgasvrije Wijken