woensdag 12 april 2017

Glas voor gas in Schilderskwartier

D66 Woerden wil dat het Schilderskwartier wordt voorzien van glasvezelaansluitingen als daar de gasleidingen worden afgesloten. De D66-fractie vraagt aan het college om dat realiseren. De D66-ers zien mogelijkheden om goedkoop glasvezelaansluitingen te realiseren omdat de gemeente het Schilderskwartier wil inzetten als eerste ‘gasloze’ wijk.

D66-woordvoerder George Becht: “We vinden het heel goed uit het oogpunt van duurzaamheid om wijken af te sluiten van gas. En we zien dat dat direct weer nieuwe kansen biedt: snel internet komt zo opeens dichterbij.”

De D66-fractie denkt dat de gasleidingen, die straks niet meer worden gebruikt, heel goed kunnen dienen als leidingen waar glasvezelkabels doorheen kunnen lopen. Omdat de aanleg van glasvezel met name duur is vanwege het graafwerk dat erbij komt kijken, zou de gemiddelde glasvezelaansluiting in het Schilderskwartier weleens veel goedkoper kunnen worden.

George Becht: “Wij vinden de uitrol van glasvezel heel belangrijk. Met een glasvezelaansluiting wordt thuis werken aantrekkelijker, en kunnen inwoners veel makkelijker profiteren van allerlei diensten op het gebied van e-health. Wij verwachten dan ook dat het college positief gaat antwoorden op onze vragen en hier zeker werk van gaat maken.”

Raadslid George Becht gaf eerder een interview over dit onderwerp op RPL FM. Beluister het interview hier.