donderdag 5 oktober 2017

Voer ‘In geval van nood’-kaart in

D66 vraagt het Woerdense college te onderzoeken of een speciale ‘In geval van nood’-kaart huis aan huis in Woerden ingevoerd kan worden. Op de kaart kunnen bewoners belangrijke informatie vermelden die hulpdiensten zoals politie en ambulance nodig hebben. Het gaat dan om bijvoorbeeld contactgegevens van familieleden en buren. Ook vindplaatsen van medische informatie en verzekeringspapieren kunnen vermeld worden.

“Het idee komt van de gemeente Amstelveen”, aldus D66-raadslid Ruud Niewold. “De gemeente is daar samen met hulpdiensten aan de slag gegaan om een ‘In geval van nood’-kaart te maken. Als er een ongeval is en snel hulp geboden moet worden, kunnen alle betrokken snel geïnformeerd worden. Dat zouden wij ook goed vinden voor onze inwoners dat wij dit graag in onze gemeente willen invoeren.”

Snel medische gegevens paraat hebben is belangrijk voor iedereen die geconfronteerd wordt met iemand in nood. Zeker als in 2018 spoedeisende hulp minder snel bereikbaar wordt voor Woerdenaren. Ook kan een noodkaart inwoners helpen om zich nog bewuster te worden van de informatie die paraat moet zijn in geval van nood. De kaart blijft in het eigen huis van de inwoner, zodat de privacy gewaarborgd blijft.

De fractie wil van het college weten of een ‘In geval van nood’-kaart past binnen het huidige beleid. En als de kaart relevant en mogelijk blijkt, wil D66 weten of het college de kaart dan ook daadwerkelijk wilt invoeren.