donderdag 2 november 2017

D66 Woerden wil pilot gereguleerde wietteelt.

D66 Woerden dient samen met Progressief Woerden een motie in waarin zij het college verzoeken om Woerden aan te melden als kandidaat voor de in het regeringsakkoord aangekondigde pilot voor gereguleerde wietteelt.

Het nieuwe regeerakkoord biedt ruimte aan experimenten in een aantal (middel)grote gemeenten. Het doel van de experimenten is wietteelt uit de criminaliteit te halen en te bekijken hoe op kwaliteit gecontroleerde wiet aan coffeeshops geleverd kan worden. De effecten van de experimenten worden onafhankelijk geëvalueerd, waarna het kabinet verdere besluiten kan nemen.

D66 en Progressief Woerden vinden dat Woerden mee moet doen aan de pilots. D66 raadslid Ruud Niewold: “We zien dat aan de huidige wet- en regelgeving veel problemen kleven. Ook in Woerden kennen we teveel voorbeelden van criminaliteit en overlast die te maken hebben met illegale handel. Dat heeft te maken met de handel in harddrugs maar ook met wiet en andere vormen van drugs.”

D66 vindt dat bestrijding van de gevaren van illegale wietteelt niet iets is dat je alleen maar aan grote steden moet overlaten. Juist een middelgrote stad als Woerden is volgens de D66 fractie een goede kandidaat omdat alle betrokkenen elkaar kennen en er daardoor een goede organisatie opgezet kan worden.

Vanwege de risico’s en de problemen met illegale wietteelt heeft Woerden samen met tientallen andere gemeenten in 2014 het manifest voor versoepeling van de wietteelt getekend. Meedoen aan de pilot ziet D66 als logische stap na ondertekening van dat manifest. Niewold: “Nu er wettelijke mogelijkheden komen voor een vernieuwde aanpak die overlast, criminaliteit en gezondheidsproblemen verkleint, moet je die kans aangrijpen.”