donderdag 25 februari 2021

D66 wil gezondheidswinst door verbetering luchtkwaliteit

De fractie van D66 in Woerden is geschokt dat uit onderzoek is gebleken dat alle inwoners langs de A 12  blootgesteld wordt aan een hogere concentratie fijnstof dan goed is voor onze gezondheid (WHO-norm). Daarom stelt raadslid Birgitte van Hoesel van D66 vragen aan het College.

“De luchtkwaliteit is niet goed in Woerden. Onze bewoners worden blootgesteld aan een teveel fijnstof (PM2.5). We hopen door vragen te stellen gezondheidswinst door aandacht voor luchtkwaliteit hoger op de agenda van de gemeente te krijgen ” aldus het raadslid.

Vanwege de gezondheidsrisico’s heeft D66-raadslid Birgitte van Hoesel artikel 42 vragen aan het College gesteld. In deze vragen wordt onder andere gevraagd of de slechte luchtkwaliteit invloed heeft op de bewoners. Daarnaast is D66 benieuwd of de gemeente mogelijkheid ziet de luchtkwaliteit te  verbeteren. Bijvoorbeeld door aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord,  een initiatief van de Rijksoverheid, negen provincies en 36 gemeenten.   D66 is benieuwd of Woerden wil deelnemen.

De vragen van D66 worden beantwoord tijdens de thema avond op 8 april.